יום שבת, 27 באפריל 2013

מבוא על לקויות למידה


מבוא על לקויות למידה
אז מה הן, למעשה, לקויות למידה?
לקויות למידה הינו מצב בו ההישגים הלימודיים של ילדים או מבוגרים מסוימים בתחומים ספציפיים כמו קריאה, חשבון ועוד נמוכים באופן משמעותי מהמצופה מן הילד בגילו, ברמתו השכלית הבסיסית ומרמת החינוך שהוא מקבל. הליקויים הללו יתבטאו, באופן צפוי, בהישגיו הלימודיים של הילד. מדובר בתחלואה השכיחה ביותר אצל ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז (עד כדי 25% מאותם ילדים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז).
סימנים מקדימים ללקויות הלמידה
האם ישנם סימנים מקדימים המצביעים על לקויות למידה? מסתבר שישנם כאלו, וכדאי להורים ולמורים להכירם באופן כללי ולנסות ולזהות דפוסים אשר עלולים לנבוע כתוצאה מלקויות למידה שונות. לדוגמא, באם תמעוררים קשיים שונים ובולטים בקריאה, סרבול מוטורי בעת ביצוע פעילויות גופניות שונות, קושי בכתיבה ואפילו קושי בולט באחיזת עפרון (שהינו חלק ממצב הקרוי דיסגרפיה, ליקוי כתיבה שהינו הפרעה התפתחותית קוגנטיבית), קושי בפתרון בעיות בחשבון, בלבול בין מספרים ועוד, קשיי ריכוז והתנהגות היפראקטיבית ועוד.
אז מאיפה זה מתחיל וכיצד מזהים ומאבחנים?
לקויות למידה נובעות פעמים רבות מקשיים מולדים. נבחין גם בתלונות מצד הילד או בתלונות מצד מוריו או חבריו לכיתה. עם זאת, ריבוי התלונות והחשדות אינו מחליף, כמובן, אבחון מסודר על ידי אנשי מקצוע המסתיים בטיפול הולם ויעיל לבעיה או למגוון הבעיות הסובבות. חובת האבחון מוטלת, כמובן, על ההורים, כמו גם חובת הפתרון, העידוד ומציאת והטמעת כל הכלים אשר יקלו על הילד ויאפשרו את התקדמותו ופתרון בעייתו כך שיהנה מתפקוד לימודי וחברתי מלא.
הליך אבחון הניתן ללמידה ע"י חניכה בהשתלמויות מתאימות - הליך ההאבחון ללקויות הלמידה
ישנה חשיבות עליונה לאבחון של לקויות למידה בזמן, בשלב מוקדם ככל הניתן, טרם הילד כבר חווה תקופה ארוכה של תסכול ודיכאון נוכח מטלות רבות אשר הוא אינו מסוגל לבצע בעוד חבריו לכיתה, לגן או למשחק עושים זאת בקלילות. הליך האבחון המקצועי כולל אבחון דידקטי, אבחון פסיכולוגי ולעיתים אף אבחון פסיכיאטרי. בתהליך האבחון ישנה התרשמות גם מדיווחי המורים וההורים ודיווחי הילד עצמו. על מנת להגיע לאבחון, אם כן, חשובה עירנות הן מצד 
ההורים והן מצד המורים לנעשה אצל הילד, בבית הספר ובמסגרות חברתיות וחינוכיות אחרות.


טיפולים שונים לכל לקות למידה
ישנם טיפולים שונים ומגוונים עבור לקויות למידה, המבוססים, כמובן, על סוג הלקות. חשוב להדגיש כי הטיפול אינו מיועד לפיתרון מלא ומוחלט של הבעיה (שכן גם כיום הידע לגבי הסיבות הקשורות בהופעת הלקות אינו מלא) אלא להתמודדות אשר מסייעת הן לילד והן למבוגר המסייע לו ביום יום להתמודד עם המשימות החברתיות והלימודיות. הטיפול יסייע לילד ולמבוגר שלצידו למצוא כלים ומיומנויות חדשים אשר יעזרו לו להתגבר על הקושי.
למשל, באם הילד סובל מהפרעות קשב וריכוז המובילות ללקויות למידה, טיפול תרופתי בריטלין ובתרופות אחרות המגבירות את הקשב והריכוז ומורידות תופעות של היפראקטיביות באופן ביולוגי עשוי לסייע גם בהתגברות על חסרים במיומנויות לימודיות. במקרה של טיפול תרופתי, הסמכות לקביעת הטיפול ניתנת, כמובן, אך ורק לפסיכיאטר וזאת על בסיס ההערכות של האבחונים הדידקטיים.
שיטות טיפול מקובלות נוספות הינן הוראה מתקנת, המסייעת לתלמיד לפתח מיומנויות למידה חדשות, זאת לאחר שהקודמות לא הצליחו עבורו.

תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שהרבה אנשים היום שולחים מהר מדי ילדים לאבחון לקויות למידה, כן יש ילדים שצריכים את העזרה. אך לא תמיד הילד מתנהג כמו שהוא מתנהג עקב לקות למידה. המורים היום לא רוצים להתמודד עם הילדים ולכן בוחרים לשלוח לאבחון.
    הילדים אשר כן צריכים לקבל את היחד וכן צריכים את העזרה והאבחון לא תמיד מקבלים כי לפעמים ביחד עם לקות למידה ישנה בעיה התנהגותית (אפילו אם הילד שקט מדי יכול להיות שיש בעיה מסויימת, אבל המורה לא תשלח ילד שקט לאבחון). כאשר רוצים לאתר בעיה התנהגותית ישנו אבחון פסיכולוגי. מזה אבחון פסיכולוגי? אבחון פסיכולוגי בא לבדוק ולאתר קשיים רגשיים והתנהגותיים אצל הנבדק. האבחון נעשה על ידי מאבחנת מוסמכת בנוסף לפסיכולוג.
    אני חושב שלא כדאי למהר ולרוץ לאבחון עם הילד, אלא לנסות להבין בתוך הבית מה גורם לזה אם אתם רואים שאתם לא מסתדרים, אז תגשו לעזרה מקצועית.

    השבמחק