יום ראשון, 28 באפריל 2013

עוד קצת על אבחון טובה


עוד קצת על אבחון טובה
ייתכן ושמעתם בעבר על המושג הקרוי אבחון טובה אך לא ידעתם למה האבחון משמש ומי צריך לעבור אבחון כזה. מבחן הטובה, או ה- TOVA (Test Of Variables of Attention) הינו חלק מהליך האבחון של הפרעות מתחום הקשב והריכוז והוא מהווה היום כלי אבחוני חשוב בתהליך.
אבחון טובה – מתי מומלץ לעבור את האבחון?
לאבחון טובה מגיעים בדרך כלל בגיל הילדות (ובמיוחד בגילאי בית הספר) ובעקבות הפניה ראשונית מאיש מקצוע מאבחן (רופא או פסיכיאטר, על פי קריטריונים הקבועים בחוק והמגדירים אלו התמחויות דרושות על מנת להיות מוסמכים לאבחן ה]רעת ריכוז וקשב בקרב ילדים) אשר אליו הופנה המאובחן בדרך כלל על ידי איש צוות חינוכי או בעקבות יוזמה של ההורים. אבחון טובה הינו חלק ממערך שלם של אבחון והוא מהווה, למעשה , כלי עזר אבחוני המשלים את התמונה העולה מהערכה קלינית על ידי המאבחן ומשאלונים נוספים הממולאים על ידי המאבחן, מורים/ הורים, הילד עצמו ועוד.

האם מבחן הטובה מתאים גם למבוגרים ?
מבחן הטובה אמור להיות מותאם לכל קבוצת גיל, כאשר , למעשה, התוצאות מנותחות ביחס לנבחנים מאותה קבוצת הגיל בלבד, אך בהשוואה לקבוצה שאינה סובלת מהפרעות בתחום הקשב והריכוז. גם רמת המבחן והמהירות שבה האובייקטים חולפים על המסך במהלכו מותאמת לקבוצת הגיל אליה משתייך הנבחן.
מבחן טובה איננו מבחן ידע ובקיאות

כיוון שלמעשה אבחון טובה איננו מבחן ידע ובקיאות, לא ניתן להתכונן אליו מראש באופן רשמי. דברים שניתן לעשות על מנת לעבור את המבחן ולהשיג בו תוצאה מיטבית הם הגעה אל המבחן במיטבנו, כאשר אנו עירניים ובשיא כושרנו. לשם כך, רצוי שנישן היטב בלילה שלפני המבחן ונאכל ארוחה טובה ומזינה בבוקר המבחן, כולל שתייה בכמות מספקת. כמו כן, רצוי שלא להגיע בעת שחולים או סובלים מבעיה רפואית אחרת המשפיעה על תפקודנו באופן כללי, דוגמת בעיות המלוות  בכאבים חדים. כמו כן, עדיף להימנע משתיית ואכילת משקאות ומאכלים ממותקים ממריצים לפני המבחן, כמו קולה, קפה או שוקולד.

האם אבחון טובה הוא אבחון יקר?
אבחון טובה נערך בדרך כלל במרכזים פרטיים אך כיום גם מרכזים רפואיים המוקדשים לאבחון ולטיפול בתחום הפרעות הקשב והריכוז או חלק מקופות החולים או קליניקות הקשורות בהסדר עם קופות החולים מציעים אבחון טובה. במרכזים הפרטיים שאינם בהסדר מחיר האבחון יכול להגיע לאלפי שקלים, פעמים רבות יש גם הפרשי מחירים ניכרים בין מרכזים שונים. עם זאת, המחיר משקף בתוכו גם בדרך כלל את פגישת ההיכרות הראשונית המשולבת באבחון ומקדימה את המבדק עצמו.

תוצאות מבחן הטובה
מבחן הטובה מחולק  ל – 2 חלקים (חלק אחד המודד תשומת לב בעת פעילות משעממת וחלק שני המודד תשומת לב בעת פעילות רצופת גירויים) ומודד למעשה 4 פרמטרים (השמטות – אי לחיצה בזמן הופעת גירוי על המסך, לחיצות סתמיו בעת שלא מופיע הגירוי על פני המסך, זמן התגובה מעת הופעת הגירוי ועד ללחיצה ויציבות זמן התגובה שהוא מידת היציבות באופן שבו הנבדק מתייחס לגירוי).
התוצאות המתקבלות מושוות לנורמה המתקבלת בתוך אוכלוסיית גילו של הנבדק (מנתוני המבחן אשר נאספו באוכלוסייה שאינה סובלת מהפרעות ריכוז וקשב). הציון הניתן הינו ציון תקן של עד 2 סטיות תקן מעל ומתחת ל- 0, שהינו הציון הנורמאלי הממוצע. כמו כן, תוצאות המבחן מושוות גם לתוצאות מבחן שנערך בשנית לאחר נטילת ריטלין.

תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני חושב בגלל המודעות הגוברת להפרעות קשב וריכוז הרבה אנשים הולכים ועושים אבחון דידקטי, ואבחון טובה. אני חושב שכדאי לבדוק כמו בכל דבר את הקרדיט של המאבחנת דידקטית ולדעת מה תחומי ההתמחות שלה.
    אני לקחתי את בני לאבחון דידקטי בצפון הארץ אחרי שקיבלתי המלצות רבות על אותה מאבחנת דידקטית ואני חושב שההחלטה הייתה טובה מאוד. היא המליצה לנו ללכת ולעשות אבחון טובה ולאחר האבחון בני קיבל המלצות על דברים שצריך להשקיע בהם יותר או לשנות. היום שנה לאחר שעשינו את האבחון ראינו שההמלצות באמת עזרו לבני והיום הרבה יותר קל לו להתמודד עם השיעורים בבית הספר ובבית.

    השבמחק